Arbetssätt och pedagogik

På Funbo förskola utgår vi från barnens intressen och erfarenheter och ser barnen som kompetenta med rätt till inflytande.

Vi strävar efter att jobba i mindre grupper där verksamheten utgår från att lärandet sker i samspel mellan barn, barn och barn och pedagoger. Ett lustfyllt och roligt lärande går hand i hand med lek och utforskande. Lärmiljöerna ändras kontinuerligt efter barnens intressen och behov. Språk, matematik, natur och teknik jobbar vi med genom tema/projektarbeten.

Varje dag har vi aktiviteter och lek både inne och ute. Vi använder den närliggande naturen för lek, utforskande och naturupplevelser.

Genom pedagogisk dokumentation synliggörs barnens lärande och vi får hjälp att reflektera över och utvärdera vår verksamhet.

Våra ledord är: Trygghet, glädje och inflytande.

Det pedagogiska arbetet bygger på barnens intressen, nyfikenhet och  erfarenheter,  i syfte att öka deras delaktighet och inflytande.

Att arbeta i projekt, där barnens tankar, ideér, frågeställningar och intressen för projekten framåt.

Att pedagogerna påvisar olika sätt att leva och vara. Att i projekt och det pedagogiska arbetet i stort implementera målen i förskolans Plan mot diskriminering och kränkande behandling.

Vårt pedagogiska arbete styrs även av Skollagen, Läroplanen för förskolan (Lpfö18) och Plan mot diskriminering och kränkande behandling.

Uppdaterad:

Andra sidor under: Arbetssätt och pedagogik